Friday, July 3, 2009

hati itu..

{dah lama tak coret sesuatu..rasa macam lain je..}


Alangkah susahnya mendidik hati, sedangkan ia adalah pandangan Tuhan, menjadi wadah rebutan malaikat dan syaitan. Alangkah susahnya mendidik hati, bila dipuji sombong menghiasi diri, bila diuji pencaci dibenci sehingga berdendam sampai mati, bila nafsu melingkari rasa seperti perbuatan diredhai.. Didiklah hati menuju kebenaran demi mencari redha Ilahi..."

"Sesiapa yang mengajak manusia ke jalan hidayah (kebenaran), dia akan memperolehi ganjarannya seperti ganjaran orang-orang yang mengikutinya. Tidak dikurangkan sedikit pun daripada ganjaran pahala mereka. Dan sesiapa yang mengajak manusia ke jalan kesesatan, maka dia akan memperolehi dosanya seperti dosa orang-orang yang mengikutinya dengan tidak dikurangkan sedikit pun daripada dosa merek"

++sudah lebih 2 bulan kaki ini menjejak di DQ..tapi hati ini masih belum sepenuhnya memahami waqi' dan biah di sana..susah untuk ditafsir, payah untuk diungkap..hanya mereka yang mengerti.

hari ini cuti midsem dah mula.. seronok memangla seronok dapat bersama mereka tapi bila terbayang mehnah di rumah yang bakal dilalui..rasa risau tu tak tahu nak cakap..++

**I'ADAH?Ya Allah..mudahnya hambaMu lalai untuk menjaga kalamMu.
Cari MODAL? ya Allah..mudahnya ia pergi semudah ia datang**

Ya Allah..hinanya terasa saat mentadabbur ayat-ayat cintaMu..
tapi Kau tak pernah lupakanku..sentiasa mendengar rintihan hati ini..melimpahkan nikmatMU yang tak terkira..
tapi
sejauh mana HATI ini mensyukurinya..??
sedalam mana HAti ini dipenuhi oleh cinta kepadaMu..??
sekuat mana HATI teguh menegakkan syariatMu..??
serendah mana HATI ini mendamba kepadaNya..??

renungan bersama "orang2 yang telah mengenal ALLAH,,tidak mengizinkan HATI mereka untuk memikirkan apa pun selainNYA"-imam Hassan al Banna-

No comments:

Post a Comment